|
Sormusten Herran maisemissa, ennen sateita |
Jouluaatonaatto,12 astetta ja sataa. Keskikesän juhla ja joulu
yhdistettynä Uuden-Seelannin eteläsaarella, ei tunnu kovin
keskikesältä, enemmän muistuu mieleen Etelä-Suomen mustat joulut,
vain muutama aste lämpimämpää. Ei kuitenkaan enää myrskyä
kuten pari päivää sitten kun olimme Norjan Lapissa, eikun Milford
Soundissa. Hotellit ”lämmitetään” kuten Briteissä eli sisällä
on kosteaa ja kylmää. Asian pelastaa sähköhuovat, joita täällä
käytetään kesälläkin. Nukkumaan mennessä huovassa nupit
kaakkoon ja kyllä tarkenee, ylösnouseminen onkin sitten kahta
ikävämpää.
Kuin Lapissa olisi
|
Sateessa matkalla vuonoille |
|
Kuvaaja kastuu |
Pari päivää vierähti Eteläsaaren Fjordlandissa, missä
maisemat ovat välillä kuin suoraan Inarista ja taas välillä kuin
Pohjois-Norjasta. Tunnetuin ja vierailluin se on vuonojensa johdosta,
joista me kävimme helpoimmin tavoitettavissa olevassa eli jo
aikaisemmin mainitussa Milford Soundissa. Helppo tavoitettavuuskin on
suhteellista, sinne pääsy vaatii lähimmästä kylästä parin
tunnin vuoristoajon, varatkaa tankki täyteen bensaa ja sitten
hyttysmyrkkyä, mäkäräöttiäisiä on kuin Lapissa konsanaan.
Meille sattui myös mukava myrsky kaupanpäälle ja vuokra-automme
Nissan Pilipali, hyytyili useampaankin mäkeen. Onneksi myrsky
tyyntyi perille pääsyn myötä ja risteilyaluksemme ei vuonossa
keikkunut liikaa.
|
Kea |
Paluumatkalla, valokuvausstopilla, pääsimme
tekemään tuttavuutta paikallisen papukaijalajin, Kean kanssa.
Linnun herkkua ovat kuuleman mukaan tuulilasinpyyhkimet, meillä se
ihastui Pilipalin peileihin siihen malliin, että halusi yhden
mukaansa. Onneksi Pilipalin liimaamisessa on käytetty papukaijaa
vahvempaa purkkaa ja pääsimme jatkamaan matkaa kaikkien peilien
kanssa.
|
Sateen jälkeen vesiputouksia riittää |
Taieri Gorge Railway
|
Junalla pääsee |
Yksi junailevan maailman kohokohtia kulkee Dunedinista Pukerangiin
ja sieltä takaisin. Nykyään rata on vain turistikäytössä mutta
näköalat ovat edelleen mahtavia. Rataa rakennettiin aikoinaan
pitkään ja hartaasti, pari lamakautta ja yksi maailmansota
viivästyttivät töitä ja kun se aikoinaan 1920-luvulla valmistui
oli jo rautateiden kultakausi takana; autot olivat saapuneet. Rata
kulkee sitä myöten mäkisessä ja jokisessa maastossa, että
ymmärtää rakentamisen hitauden, ihan ilman sotia ja lamojakin.
|
Maisemia piisaa |
Sinipingviini jahdissa
|
Vähiten epäonnistunut pikkupingviiini kuva |
Puoliyötä kameran kanssa Sinipingviinejä kuvaamassa. (Maailman
pienin pingviini, koko 30-35 senttiä ja paino kilon verran). Pimeys
ja epävakaa käsi; tuloksena 0 onnistunutta kuvaa! Ja pingviinejä
nähtiin kuitenkin yli 300 kappaletta. Täytyy hakea National
Geographiin töihin, meidän molempien. Mutta kuvista viis, pikku
pingviinit ovat melkoisen mukavaa katseltavaa.
Turolla on asiaa
Eteläsaaren navigaattori on mies. Haloo siis mies! Nimettiin
Turoksi. Turo ääntää englannin juuri niin kuin se kirjoitetaan,
välillä meinaa ajaa ojaan kun repeää Turon selostuksiin.
Toisaalta pitkiin ajomatkoihin tarvitaan piristystä ja Turo hoitaa
sen samalla. Vitsit ja ajo-ohjeet samassa paketissa, voiskohan tuon
tuotteistaa ja laittaa rahoiksi? Eipä suostu Google nyt ottamaan videota näytiksi, pakko vaan luottaa mun sanaan, että Turo on hauska mies.
Hyvää Joulua! Kiitos kortista. Musta joulu tulossa tänne ja +6 lämmintä. Ei oo pitkään aikaan ollut tällaista joulua.
VastaaPoistaPikimusta ja märkä on ollut kotojoulu, mutta onneksi mieli on hyvä, lämmin, hellä. Teillä sentään vihertää ja kukkii ja noi pingviinit on niiiin lutusia. Tuokaa tullessanne lemmikeiksi!
VastaaPoista